Buscar

click click

ART TEACHERS SMKCS

ART TEACHERS SMKCS

DiGi LIVE Sekolahku Berbakat

Syarat-syarat Pertandingan
  1. Pertandingan ini terbuka kepada pelajar-pelajar sekolah menengah yang berumur 12-19 tahun di Malaysia sahaja. Tiada bayaran diperlukan dan penyertaan di buka kepada ke semua pelajar tidak kira samaada mereka pelanggan DiGi atau tidak.
  2. Pertandingan ini berasaskan "Berpasukan" dan setiap pasukan wajib terdiri daripada sekurang-kurangnya dua hingga enam orang ahli pasukan.
  3. Kesemua ahli pasukan wajib datang dari sekolah yang sama.
  4. Penyertaan pasukan di mana ahli-ahlinya terdiri daripada pelajar sekolah berlainan tidak akan diterima
  5. Setiap pasukan wajib mendapatkan pengesahan pihak sekolah untuk menyertai pertandingan ini. Setiap ahli wajib mendapatkan kebenaran bertulis daripada ibu bapa/penjaga masing-masing
  6. Setiap pasukan boleh menyertai pertandingan ini di bawah mana mana kategori seperti berikut:
    a. Nyanyian (dengan iringan/ Acapella)
    b. Kugiran (Pop/ Indie/ Akustik
    c. Permainan Alat Muzik
    d. Tarian (Moden/ Kontemporari)
    e. Tradisional (Nyanyian/ Alat Muzik/ Tarian)
  7. Pertandingan ini akan berlangsung dari 28 Februari 2011 sehingga 8 Mei 2011 dan sebarang perubahan tarikh (jika ada) akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.
  8. Pertandingan ini terdiri daripada beberapa peringkat.
    a. Peringkat Uji bakat
    i. Di setiap zon di mana sesi uji bakat dijalankan, 10 pasukan akan dipilih untuk memasuki peringkat Zon
    ii. Sebelum itu, latihan intensif menerusi bengkel DiGi Live Sekolahku Berbakat akan dijalankan sehari sebelum Peringkat Zon
    iii. Latihan-latihan termasuk tatahias diri, latihan vokal dan 'teambuilding'/bina semangat akan dilaksanakan di tempat dan pada waktu yang akan ditentukan kemudia
    iv. Setiap ahli pasukan wajib menyertai bengkel ini

    b. Peringkat Zon (Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur, Selangor, Johor, Pahang)
    i. 10 kumpulan yang terpilih akan bertanding pada peringkat ini dan setiap kumpulan akan menerima markah tersendiri, iaitu >80 Piala Emas; 60-80 piala Perak; 40-59 Piala Gangsa dan <40 Sijil Galakan.
    ii. Dua pasukan yang menerima markah yang paling tinggi akan bertanding di peringkat Kebangsaan

    c. Peringkat Kebangsaan
    i. Setiap pasukan yang diterima di peringkat ini wajib menyertai kem bina semangat di tempat dan pada waktu yang akan ditentukan
    ii. Kem yang akan berlangsung 3 hari 2 malam ini akan melibatkan latihan intensif; sesi membina semangat, latihan dan kelas tatahias diri dan juga persembahan di khayalak orang ramai
    iii. Pada hari ke-3 kem ini, setiap pasukan perlu membuat persembahan mereka di depan juri dan hadiah bagi tempat pertama, kedua dan ketiga akan ditentukan

    d. Peringkat "Wildcard" menerusi DiGi Youths Facebook:
    i. Video di mana Pasukan yang gagal dalam Peringkat Uji Bakat akan dimuatnaikkan di facebook.com/digiyouths
    ii. Pasukan lain yang tidak berpeluang menyertai Peringkat Uji Bakat juga boleh memuat naikkan video di facebook.com/digiyouths
    iii. Hanya dua pasukan daripada keseluruhan peserta yang bertanding di bawah kategori (i) dan (ii) di atas akan dipilih untuk bertanding di Peringkat Kebangsaan berdasarkan jumlah undian terbanyak di laman DiGi Youths Facebook
    iv. Penyertaan "Wildcard" bermula daripada 18 Mac 2011 sehingga 4 Mei 2011 dan pihak DiGi akan menghubungi pemenang "Wildcard" pada 5 Mei 2011 dan sebarang perubahan tarikh (jika ada) akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

    e. Keputusan juri dalam setiap peringkat adalah muktamad dan sebarang surat menyurat tidak akan dilayan.
  9. Hadiah-hadiah berikut akan diberikan kepada pemenang dalam setiap peringkat:
    a. Peringkat Zon:
    i. Kesemua pasukan peringkat ini akan menerima sijil penyertaan dan gred masing-masing (Emas/Perak/Gangsa)
    ii. Dua pasukan yang berjaya memasuki peringkat Kebangsaan akan mendapat wang tunai RM2,000.00 bagi setiap pasukan dan sekolah mereka masing-masing akan mendapat RM1,000.00.

    b. Peringkat Kebangsaan
    i. Kesemua finalis akan menerima hamper daripada DiGi
    ii. Juara akan memenangi hadiah dan wang tunai berjumlah RM5,000.00 dan sekolah mereka akan membawa pulang RM3,000.00.
    iii. Juara juga akan memenangi kontrak bernilai RM9,000.00 yang akan dibayar dalam 6 bayaran untuk 6 persembahan DiGi dalam masa 6 bulan dari tarikh Peringkat Kebangsaan (Bukan mandatori)
    iv. Tempat Kedua akan memenangi hadiah dan wang tunai berjumlah RM3,000.00 dan sekolah mereka RM2,000.00
    v. Tempat Ketiga akan memenangi hadiah dan wang tunai berjumlah RM2,000.00 dan sekolah mereka RM1,000.00
  10. Juara pertandingan ini akan menerima tawaran kontrak daripada Giant-Ants Talent Hub selama 6 bulan untuk persembahan-persembahan DiGi tertakluk kepada kebenaran ibu bapa/ penjaga Juara atau sebab sebab kukuh yang lain yang tidak memungkinkan Juara membuat persembahan tersebut.
  11. Penting:
    a. Setiap persembahan akan diuji dari segi persembahan keseluruhan (40%), pemakaian (20%); kesesuaian persembahan (10%) dan kreativiti persembahan (30%)
    b. Setiap pasukan wajib memastikan pemakaian baju tidak menonjolkan mata, dan menutup >70% badan
    c. Hanya peralatan muzik ini yang akan disediakan dalam setiap peringkat:
    i. Backline termasuk drum
    ii. Sistem PA
    d. Untuk kategori nyanyian, anda perlu membawa Minus One sendiri. CD Karaoke boleh diterima.
    e. Setiap pasukan wajib membuat laporan kepada pihak penganjur mengenai status kesihatan fizikal mana-mana ahli pasukan yang mengidap apa jua penyakit yang membahayakan dirinya waktu pertandingan dijalankan
    f. Insurans untuk setiap ahli kumpulan akan dibeli untuk finalis Peringkat Kebangsaan sahaja.
    g. Mana-mana ahli pasukan yang didapati merokok, minum arak, dan berlawan atau mengakibatkan sebarang gangguan kepada perjalanan pertandingan akan dibatalkan penyertaannya
    h. DiGi dan segala agensi-agensi DiGi tidak akan bertanggungjawab terhadap apa-apa kemalangan yang tidak dijangkakan berlaku di sepanjang pertandingan ini.
    i. Para peserta tidak dibenarkan sama sekali untuk menyertai pertandingan ini lebih daripada sekali dan penyertaan kali kedua pelajar tersebut (dalam kumpulan yang lain) akan dibatalkan.
    j. Pengarah, pegawai dan kakitangan DiGi atau syarikat sekutunya, anak syarikat, ejen, perunding profesional, agensi pengiklanan dan promosi, rakan pembekal serta keluarga terdekat mereka adalah tidak layak untuk menyertai pertandingan ini.
    k. Kegagalan untuk melengkapkan dan menyerahkan Borang Penyertaan Pertandingan dalam tempoh yang dinyatakan akan menyebabkan penyertaan tersebut terbatal. Semua Borang Penyertaan Pertandingan adalah hak milik DiGi. Maklumat di dalam borang tersebut boleh digunakan untuk apa-apa tujuan oleh DiGi dan tidak akan dikembalikan.
    l. Semua peserta diwajibkan untuk memaklumkan kepada ibu bapa atau penjaga yang sah mengenai penyertaan mereka di pertandingan ini. Borang keizinan dan pelepasan daripada ibu bapa atau penjaga sah mestilah diisi dan disertakan sekali apabila pendaftaran dibuat.
    m. DiGi berhak mengubah mana-mana terma dan syarat pertandingan ini dari semasa ke semasa.
PENTING MESTI MENDAPAT KELULUSAN SEKOLAH TERLEBIH DAHULU..
UNTUK SMK CONVENT SENTUL SILA BERJUMPA DENGAN PN.NIK SYAZWANI

TOK BALI Pusat Pelancongan & Pendaratan Ikan

Salam satu malaysia..oleh kerana seni itu indah dan sharing is sharing..hari ini cikgu nak share salah satu tempat menarik yang terdapat di kelantan..Tok Bali dahulunya merupakan sebuah pusat Pendaratan Perikanan yang terbesar di semenanjung Pantai Timur. Terminal ini mengandungi jeti pendaratan, gerai jualan ikan, gerai jualan sayur serta ruang pejabat yang kesemuanya terletak di kawasan seluas lapan hektar.
pada musim cuti sekolah ini sudah tentu banyak majlis perkahwinan yang berlansung...begitu juga dengan cikgu sempat juga menjengah ke majlis perkahwinan kawan yang berlangsung di Tok Bali kelantan...Pelamin dia cantik..jom tgk jap...
Cantik kan Pelaminnya..ini juga seni yer..kreativiti
Sesudah pulang dari majlis cikgu sempat menyinggah d terminal pendaratan ikan Tok Bali. Bagi cikgu pengalaman ini sangat berharga dapat melihat para nelayan yang baru tiba di daratan untuk memungah ikan yang segar untuk di edarkan kepada para pemborong ikan atau dikenali sebagai` tok peraih` dalam loghat kelantan.  Bertong-tong ikan di naikkan di daratan dan ikan itu akan diasingkan terlebih dahulu mengikut saiz. Di sana juga cikgu dapat melihat bahawa dari laut punca pendapatan utama penduduk kawasan Tok Bali.... Ibu dan anak-anak nelayan juga ramai yang menunggu di terminal untuk menyambut kepuangan ayahnda mereka dari laut. Bagi cikgu pengalaman ini sungguh berharga, di situ juga ramai pelancong yang datang untuk melihat sendiri para nelayan yang tiba di pengkalan.
Ikan segar mari-mari

Makcik bertopi sedang sabar menunggu ikan sampai untuk di asingkan mengikut size

Ramaikan.sangat meriah pada petang itu...
 Lokasi yang terakhir yang sempat cikgu singgah ialah di villa daniala Tok Bali...memang tempat ini sangat indah menarik dan romantik...harganya juga sangat mahal.resort ini sangat Privacy...Jom tengok
Angin sepoi sepoi meniup langsir putih d resort itu..Sunyi je
arhhhhhh sungguh nyaman..kolam berhadapan dengan laut..teruja..abaikan yang berbaju merah itu :)
Teratai bunga indah tumbuh di Resort itu

Merentas Desa 2011

Merentas desa SMK Convent Sentul pada 5 mac yang berlangsung secara gilang gemilang d Taman Tasik Titiwangsa...mari kita lihat candid..Jom
Tahniah Mekalah

Pose menarik daripada Ketua Panitia Seni Visual Pn.Intan...peeweett
Amboi bersemangatnya pelajar SMKCS nie...
Guru Guru Berposing bersama Pn.Pengetua
Tahniah Kepada semua pemenang.

Please Promote Our Art Blogspot..We Sharing Is Caring


Teaching students about art is a good idea—here's why:
  • It's been proven that early exposure to visual art, music, or drama promotes activity in the brain.
  • Art helps student understand other subjects much more clearly—from math and science, to language arts and geography.
  • Art nurtures inventiveness as it engages children in a process that aids in the development of self-esteem, self-discipline, cooperation, and self-motivation.
  • Participating in art activities helps children to gain the tools necessary for understanding human experience, adapting to and respecting others' ways of working and thinking, developing creative problem-solving skills, and communicating thoughts and ideas in a variety of ways. 
Thanks for follower..dear my lovely student please promote Panitia Seni blog to all of your friends....here we sharing everything about art... Think...Without art is what...?

Faux Cake..soft pastel hues

This is we called is as Faux Cake
Hanya untuk pandang2 sahaja..tak boleh makan okey :)
 Untuk berkongsi kepada semua kerana seni itu indah...hari ini cikgu belajar benda baru...Cikgu masuk kelas membuat FauxCake.itulah hasilnya...Kelas ini berlagsung selama 2 jam..bahan asas bagi cake ini ialah pastel of paris...Sangat menarik mendeco cake ini. Apa yang menarik cake ini boleh di simpan walaupun 10 tahun pom gerenti semut tak nak makan.. Faux cake ni sgt sesuai untuk di jadikan hadiah..boleh di simpan sebagai kenangan...Harga pasaran adalah RM 50...kalaw bekenan boleh order on line dengan cikgu yew...
DI MANA ADA KEMAHUAN DISITU ADA JALAN.... ini cake comey2 yang sempat cikgu snap tadi...Jom tengok
Cute nya cake2 ni

Cup Cake yang comey seperti mau makan saja..ingat pandang2 saja ok..makan tak boleh !

In Memories...Pn.Ong Sian

Entry kali ini ialah sekitar majlis perpisahan Pn.Ong Sian PK KOKO ..Beliau ialah  guru yang di senangi dan sayangi ramai baik di kalangan guru mahupun pelajar...sangat senang berkerjasama dengan Pn.Ong kerana tunjuk ajar beliau,..Apa yang penting Pn.Ong nampak sungguh AWEK MUDA...jika d lihat luaranya beliau kelihatan sungguh muda dan lagi bergaya..mungkin kerana cara beliau berkerja..sangat di senangi ramai. Pn.Ong sentiasa mengukir senyum walau di mana sahaja bertemu denganya,melihatnya seperti tenang sahaja... langsung tidak menyusahkan guru guru yang berkerja denganya, tiada langsung rasa STRESS jika berkerja bersama  beliau...beliau juga seorang yang pemurah,DOMINOS pizza sangat sinonim dengan Pn.Ong..jikalau ada event selalunya adalah Dominos dr Pn.Ong buar guru2 tersayang...
Mari kita lihat gambar kenangan sekitar majlis perpisahan Pn .Ong
sangat meriah okey..
Cikgu pakai baju boria..apa yang penting En.Mazwan pun posing sama

Kompang di palu...seperti mau bersanding lagi sekali

sungguh meriah..pelajar menunggu Pn.Ong d sekeliling sekolah....Meriah

BUKTI..see sentiasa tersenyum i like it

Cik Arparnah selaku ketua Persembahan...thanks to Kelab koir Form 3

Guru petang dengan persembahanya..sealed with a kiss..muah muahh



Kami guru Malaysia


we miss you..dari kelab koir


happening...

bye bye

INI YANG PENTING..PN.INTAN KP PSV..JUGA DI SUKAI RAMAI

Barisan guru2 muda..



Hari Kraf Kebangsaan 2011

Hari Kraf Kebangsaan 2011 (National Craft Day)

Hari Kraf Kebangsaan 2011 merupakan rangkuman pelbagai aktiviti istimewa promosi dalam promosi selain dari aktiviti utamanya iaitu jualan produk kraf. Selari dengan perkembangan teknologi terkini dalam bidang kraf, pameran penggunaan teknologi dan bahan baru akan dipertontonkan kepada umum contohnya mesin pemati warna untuk industri batik. Selain dari itu Pameran Kelengkapan Rumah, Pameran Seni Ukir Dalam Seni Bina dan Pameran Kraf Warisan Teknologi turut dipamerkan.

Elemen pendidikan yang diterapkan pada Hari Kraf Kebangsaan direalisasikan melalui aktiviti Pendidikan Kraf dan Apresiasi Kraf yang merupakan program perkongsian idea dan ilmu yang  akan memfokuskan perbincangan kepada Teknik Pembuatan Logam Bahan Campuran Seramik, Tenun Palembang dan Aplikasi Pewarna Glaze. Sebanyak enam kertas kerja akan dibentangkan sebagai pencambahan ilmu.

Pengunjung-pengunjung Hari Kraf Kebangsaan berpeluang melihat sendiri pembuatan songket dan tenunan melalui aktiviti demonstrasi kraf tenunan.  Hari Kraf Kebangsaan juga memperlihatkan penglibatan di peringkat antarabangsa melalui demonstrasi dari negara Filipina Tenunan Serat Nanas, Indonesia Tenunan Limar, Bangladesh Tenunan Jambadi dan Tenunan dari negara Uzbezkistan dan China.

Peluang usahawan-usahawan kraf memasarkan produk ke peringkat antarabangsa juga terbuka luas dengan penganjuran aktiviti perjumpaan pembeli. Sebanyak 30 pedagang dari luar negara akan menyertai aktiviti ini dan berurus niaga bersama pengusaha kraf tempatan.Persembahan Kesenian dan demonstrasi masakan kuih tradisional menjadi pelengkap kepada Hari Kraf Kebangsaan. 
Tarikh :23 Feb 2011 - 07 Mac 2011
Lokasi :Kompleks Kraf Kuala Lumpur

Tokoh Seni Malaysia

SYED AHMAD JAMAL, THE MALAYSIAN NATIONAL ART LAUREATE



Dato' Syed Ahmad Jamal was born in Bandar Maharani, Muar, Johor in 1929. He received his primary and secondary education in the Malay and English medium respectively in Johor Bharu. His higher education was gained abroad - Chelsea School of Art (1951-1955), Institute of Education, London University (1955-1956), School of Art Institute Chicago (1963-1964) and University of Hawaai, Honolulu (1973-1974). Dato Syed Ahmad Jamal, the Malaysian National Art Laureate, has won acclaim and prizes locally and internationally. He won 1st prize in the Johor Art exhibition (1950), Summer Competition - Chelsea School of Art London (1954), Federation Art Competition - Kuala Lumpur (1962), and the National Bank of Malaysia Mural Competition. Dato' Syed Ahmad Jamal has contributed greatly towards Malaysian Art - in his teachings, writing and role as art curator, his service as as board member and committee members of art related organistions, particularly that of the Malaysian National Art Gallery. For his vast contribution, Dato Syed Ahmad Jamal was awarded the National Art Award in 1995 by the Malaysian Government, which honours him as a National Artist.

SIDANG ROH


MANDI LAUT


KG SUNGAI CINCIN


HARAPAN


JENDELA DI ANGKASA


CHAIRIL ANWAR


DUEL IN THE SNOW


BATTERSEA PARK II


CATCH A FALLING STAR

MALAYSIAN CONTEMPORARY ARTIST

AWANG DAMIT AHMAD
Awang Damit Ahmad was born in Kuala Penyu, Sabah in 1956. He studied fine art at UITM (School of Art and Design of ITM) and was chosen as the best student in 1983. He furthered his studies in painting at the Catholic University of America in Washington DC in 1988 and was awarded a Master's Degree in Fine Art in 1990.

Awang now lectures in fine art at UITM. He has held positions as the Curator of the Art Gallery and Head of the Fine Arts Department before being appointed an Associate Professor in 2000.


IRAGA PERJALANAN UTARA II/08
Mixed On Canvas (2008) - 120cm x 120cm


IRAGA PERJALANAN UTARA YANG RAPUH DAN TERHAKIS
Mixed On Canvas (2008) - 100.5cm x 100.5cm

STAGES OF ARTISTIC DEVELOPMENT

LOWENFELD'S

STAGES OF ARTISTIC DEVELOPMENT




1. SCRIBBLE

(2 to 4 years)
The Scribble stage is made up of four sub-stages. (a) Disordered - uncontrolled markings that could be bold or light depending upon the personality of the child. At this age the child has little or no control over motor activity. (b)Longitudinal - controlled repetitions of motions. Demonstrates visually an awareness and enjoyment of kinesthetic movements. Circular - further exploring of controlled motions demonstrating the ability to do more complex forms. Naming - the child tells stories about the scribble. There is a change from a kinesthetic thinking in terms of motion to imaginative thinking in terms of pictures. This is one of the great occasions in the life of a human. It is the development of the ability to visualize in pictures.


2. PRESCHEMATIC

(4 to 6 years)
The preschematic stage is announced by the appearance of circular images with lines which seem to suggest a human or animal figure. During this stage the schema (the visual idea) is developed. The drawings show what the child perceives as most important about the subject. There is little understanding of space - objects are placed in a haphazard way throughout the picture. The use of color is more emotional than logical.


3. SCHEMATIC

(7 to 9 years)
This stage is easily recognized by the demonstrated awareness of the concept of space. Objects in the drawing have a relationship to what is up and what is down. A definite base and sky line is apparent. Items in the drawing are all spatially related. Colors are reflected as they appear in nature. Shapes and objects are easily definable. Exaggeration between figures (humans taller than a house, flowers bigger than humans, family members large and small) is often used to express strong feelings about a subject. Another technique sometimes used is called "folding over" this is demonstrated when objects are drawn perpendicular to the base line. Sometimes the objects appear to be drawn upside down. Another Phenomenon is called "X-ray". In an x-ray picture the subject is depicted as being seen form the inside as well as the outside.


4. DAWNING REALISM

(9 to 11 years)
Dawining realism is also known as the gang age. Group friendships of the same sex are most common. This is a period of self awareness to the point of being extremely self critical. The attempts at realism need to be looked at from the child's point of view. Realism is not meant to be real in the photographic sense rather than an experience with a particular object. In this regard this stage is the first time that the child becomes aware of a lack of ability to show objects the way they appear in the surrounding environment. The human is shown as girl, boy, woman, man clearly defined with a feeling for details often resulting in a "stiffness" of representation. Perspective is another characteristic of this stage. There is an awareness of the space between the base line and sky line. Overlapping of objects, types of point perspective and use of small to large objects are evident in this stage. Objects no longer stand on a base line. Three dimensional effects are achieved along with shading and use of subtle color combinations. Because of an awareness of lack of ability drawings often appear less spontaneous than in previous stages.


THE PSEUDOREALISTIC STAGE

(ll to 13 years)
In the previous stages the process in making the visual art was of great importance. In this stage the product becomes most important to the child. This stage is marked by two psychological differences. In the first, called Visual, the individual's art work has the appearance of looking at a stage presentation. The work is inspired by visual stimuli. The second is based on subjective experiences. This type of Nonvisual individual's art work is based on subjective interpretations emphasizing emotional relationships to the external world as it relates to them. Visual types feel as spectators looking at their work form the outside. Nonvisually minded individuals feel involved in their work as it relates to them in a personal way. The visually minded child has a visual concept of how color changes under different external conditions. The nonvisually minded child sees color as a tool to be used to reflect emotional reaction to the subject at hand.
Note:The above is a brief summary of the subject, for more information refer to the following book. With the exception of the illustrations all of the above content is from: CREATIVE AND MENTAL GROWTH, Viktor Lowenfeld, Macmillan Co., New York, 1947.

CARTA ORGANISASI PANITIA SENI

CARTA ORGANISASI PANITIA SENI