|
| | | | | | |
| | | | | | | |
| SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CONVENT SENTUL | ||||||
| JALAN SENTUL, 51000 KUALA LUMPUR | ||||||
| | | | | | |
LAPORAN PENCAPAIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
DAN PERANCANGAN STRATEGI PENINGKATAN PRESTASI
UJIAN INTERVENSI SPM 2011
MATAPELAJARAN/PROGRAM : Pendidikan Seni Visual
TOV : 91.42%
ETR 2011 : 100.00%
SPM 2010 : 100.00%
| A | B | C | D | E | % Lulus | % Gagal | Gred Purata |
TOV (INTERVENSI 1 SPM 2011) | 11 | 43 | 39 | 2 | 1 | 91.42 | 8.5 | 4.53 |
SPM 2010 | 28 | 52 | 26 | 2 | 0 | 100.00 | 0.00 | 3.56 |
ETR 2011 | 37 | 45 | 25 | 0 | 0 | 100.00 | 0.00 | 3.23 |
PERANCANGAN STRATEGI PENINGKATAN PRESTASI
UJIAN INTERVENSI SPM 2011
Bil. | Masalah-masalah ( Post Mortem Intervensi SPM 2011) | Perancangan Strategik 2011 |
1. | Murid-murid Lemah : Kelemahan teori berdasarkan tajuk yang dikenalpasti sukar iaitu : - Ukiran Kayu Tradisional, Seni Tekat, Seni Anyaman, Seni Tembikar dan Sejarah & Apresiasi Seni Visual | Bengkel Kraf : 1. Mengadakan bengkel dan ‘hands on’ berkaitan tajuk yang sukar seperti seni Anyaman agar murid mempunyai pengalaman dan dapat mengingat apa yang telah mereka buat 2. Diadakan selepas penghantaran Kerja Kursus SPM 3. Semua guru beropsyen Seni dijemput menjadi fasilitator Latih Tubi ( Skor Teori Seni ): 1. Memberi soalan yang bersesuaian dengan tajuk yang dianggap sukar melalui buku yang dibeli oleh panitia Buku yang dicadangkan – Bank Soalan Multiuji Ting. 5 |
2. | Murid-murid Sederhana : - Kelemahan melukis objek realistik - Kurang mahir aspek gubahan dan penggunaan prinsip rekaan di dalam lukisan / catan - Kebergantungan terhadap guru sehingga menyebabkan malas untuk berusaha mendapatkan idea sendiri | Modul Lukisan : 1. Memberi 10 tajuk yang dikenalpasti mudah dalam Seni Halus untuk dihasilkan iaitu Alam Fantasi dan Alam Benda bagi murid yang kurang mahir melukis figura 2. Tajuk tersebut adalah berdasarkan soalan-soalan yang lepas dalam Kertas 2 3. Modul dilengkapi panduan melukis dan mewarna mengikut langkah-langkah yang mudah |
3. | Murid-murid Cemerlang : - Kurang bermotivasi dan ketidakyakinan diri terhadap subjek yang diambil. - Masa p&p iaitu selama 3 masa agak sukar bagi guru yang mengajar PSV terutamanya bagi Tingkatan 4 dan 5 | Bengkel Kerja Kursus : 1. Mengadakan beberapa siri bengkel untuk penghasilan kerja kursus mengikut tarikh yang telah ditetapkan oleh panitia 2. Semua guru PSV akan diberikan peluang menjadi pembimbing mengikut masa yang akan ditetapkan oleh panitia 3. Murid boleh mendapatkan percambahan idea yang berbeza-beza serta perhatian daripada guru |
4. | Murid-murid Cemerlang : - Kurang bermotivasi dan ketidakyakinan diri terhadap subjek yang diambil. | Demonstrasi Karya Seni : 1. Beberapa murid akan dipilih untuk menunjukkan demonstrasi hasil seni untuk persembahan semasa Minggu Akademik Pameran Karya Seni : 1. Semua murid diberi peluang mempamerkan hasil kerja seni mereka pada tahun semasa |
0 comments:
Post a Comment